Logo Universiteit Utrecht

Educate-it

Nieuws

Twee MOOCs van de UU live

Maandag 3 juli gaan maar liefst twee MOOCs live op het platform Coursera: Future Foods en Dynamics of Youth. Daarmee komt het totaal aantal MOOCs van de UU op vijf. De Universiteit Utrecht wil met MOOCs de Universiteit en haar strategische thema’s internationaal profileren, ervaring opdoen met nieuwe vormen van onderwijs en onderwijs breed beschikbaar maken. Daarom worden MOOCs, elk gekoppeld aan een van de strategische thema’s of een focusgebied van de universiteit, gefaciliteerd door Educate-it.

 

Dynamics of Youth

De MOOC ‘Understanding child development from synaps to society’ geeft goed weer hoe complex de ontwikkeling de ontwikkeling van kinderen is, en hoe dit wordt beïnvloed door een groot aantal factoren in verschillende organisatieniveaus. Onderwerpen die aan bod komen, zijn bijvoorbeeld de ‘developmental systems approach’, de ontwikkeling van het brein, cognitieve, taal- en sociaal emotionele ontwikkeling en alle factoren die een invloed hebben op die ontwikkeling. Om te illustreren hoe een interdisciplinaire benadering helpt bij het begrijpen van ontwikkeling, wordt gedemonstreerd hoe onderzoekers van verschillende disciplines en achtergrond ontwikkeling onderzoeken aan de Universiteit Utrecht.

 

Future Food

Het doel van de MOOC ‘Unraveling solutions for future food problems’ is het creëren van bewustzijn voor een transdisciplinaire benadering voor voedselproblemen in de wereld. In de cursus komen de hoofdpunten met betrekking tot ‘food shortage’ en ‘healthy choices’ vanuit een interdisciplinair perspectief naar voren. Zo komen onder andere aan bod: mogelijke oplossingen die tegemoet komen aan de eisen van de groeiende wereldpopulatie, de rol van voeding voor de preventie van niet-overdraagbare aandoeningen en de behoefte voedselkeuzes te begrijpen die nodig zijn voor verandering naar een gezonder dieet en alternatieve voedingsmiddelen.

 

Zelf een MOOC ontwikkelen?

Na de zomer wordt gestart met de ontwikkeling van de MOOC ‘Sustainability’. Naar verwachting zullen er binnen afzienbare tijd zeven MOOCs beschikbaar zijn. Mogelijk worden deze MOOCs ook geïntegreerd in summerschools en het campusonderwijs, al dan niet gecombineerd met werkgroepen en een toets op de campus. Docenten en onderzoekers die interesse hebben in het ontwikkelen van een MOOC, kunnen terecht bij de coördinator van de Strategische Thema’s of bij de projectleider Online Onderwijs van Educate-it, Renée Filius. Voor meer informatie over MOOCs en de ervaringen van docent Antoine Buys van Human Rights over het ontwikkelen van een MOOC bekijk het filmpje onderaan de pagina.

 

Positieve evaluaties

De MOOC van Institutions ‘Human Rights for Open Societies’ en van Life Sciences, ‘Clinical Epidemiology’ verlopen goed, evenals de al bestaande MOOC ‘Ebola’ die de UU samen met de UvA ontwikkelde. Voor de drie MOOCs hebben zich elk rond de 20.000- 25.000 deelnemers ingeschreven, waarvan gemiddeld zo’n 5.000 deelnemers actief aan de hele cursus meedoen. Dat de cursus goed gewaardeerd wordt, blijkt niet alleen uit de evaluatiecijfers (elke MOOC wordt gewaardeerd met een 4.7 op een schaal van 1-5), maar ook uit vele positieve reacties die deelnemers op de website van Coursera achterlaten. Voorbeelden hiervan zijn:

 

Human Rights for Open Societies

  • An excellent introduction to Human Rights in an inclusive and Open Society. I have learned a lot about the basic rights that ALL human beings have irrespective of the countries they reside in. All states have an obligation to ensure that those human rights are protected at all cost and in the best interests of each and every citizen and non-citizen!
  • Amazing for all the beginners. The course has very clear structure, which enables you to connect all the topics. Very clear lectures and quizzes that help you with further understanding.
  • This course is an excellent guide to the problems and benefits of human rights within open society!

 

 

Clinical Epidemiology

  • I loved the clarity of focus, the clarity of the lectures, the simplicity used in explained the concepts. I am most grateful as this has been of great help and I think I am ready to embark on discussions with senior clinicians in order to carry out research. This will generate evidence which will readily be applicable to the patients in our settings
  • Thank you! Thank you so much for this HUGE opportunity to take a world class course for free with two of the best professors there are. I have no words to describe my satisfaction.
  • I really enjoyed every single lecture. Thank you so much for providing this opportunity for me, as a middle-eastern student, to learn from you. Thank you so much!